song..

Friday 26 July 2013

Fish Massage (Luanti Ranau)

                                           



Luanti Fish Village Terletak 22km dari Bandar Ranau. Selain itu tempat ini adalah pintu masuk utama ke Taman Teh Sabah, yang anda semua boleh melawat selepas anda selesai dengan kampung ikan ini. Jangan mengambil gambar dan sila datang lagi tidak lama lagi.

Kampung Luanti, Ranau terletak kira-kira 131 kilometer dari Kota Kinabalu (2 jam dan 40 minit memandu jauhnya); 'spa' ini urutan ikan diuruskan oleh JKK Kampung Luanti dan diketuai oleh Encik Jeffrin Majangki.

                                         

Dalam dialek Kadazandusun Tempatan, 'tagal' bermakna 'tidak menangkap ikan, dan tujuan utama' tagal 'adalah untuk memelihara alam sekitar serta ekosistem untuk manfaat generasi akan datang. 'Ikan Pelian' atau Mahseer Malaysia datang dari keluarga Cyprinidae. Ikan ini dilatih khusus oleh penduduk kampung untuk melaksanakan aktiviti urut penyembuhan.

                                         

Urut ikan dianggap mempunyai kesan penyembuhan ke atas mereka yang mengalami psoriasis. Datang ke Kampung Luanti untuk urutan ikan biasa dan anda akan menikmati kulit lebih licin dan lebih padat - sama seperti bahagian bawah bayi.

                                       

Jika idea ikan nibbling off kulit mati anda tidak keseronokan anda, cuba aktiviti-aktiviti lain seperti jungle trekking dan perkhemahan. Sekiranya anda bercadang untuk tinggal lebih lama, Kampung Luanti juga dilengkapi dengan program homestay untuk membuat pelawat berasa seperti di rumah setiap masa.

                                   
                       

Pemandangan yang indah di Ikan Kampung Luanti. Ikan yang sedang mengikuti satu sama lain dan ikan ini adalah benar-benar mesra kepada pelancong selagi mereka memberi makan ikan.

Beberapa pelancong tempatan menikmati di sana dan menjadi kelihatan oleh Luanti Fish Village Staff. Biasanya kakitangan ini akan memberikan maklumat mengenai ini tempat rekreasi dan menjaga saftey anda. Jangan bimbang lelaki ini benar-benar mesra seperti ikan juga.

No comments:

Post a Comment