song..

Tuesday 23 July 2013

Most Beautiful Island (Mabul Island) ~~






 Pulau Mabul terletak di pesisir pantai tenggara negeri Sabah, Malaysia. Pulau ini terkenal kerana dekat dengan pulau Sipadan.
Pulau ini kecil dan melengkung dan terdapat banyak batu karang pelbagai jenis. Batu karang menjadi tumpuan spesies ikan marin kerana banyaknya makanan plankton . Dasarnya tidak dalam, sesuai dengan kejadiannya sebagai pentas benua di Laut Sulawesi. Kedalaman sekitar 25 hingga 30 meter sesuai untuk aktiviti 'scuba diving'.
Banyak sekali hidupan eksotik seperti sotong kurita, cephalopods, udang geragau, ketam, rumpai laut lain.

 Ini pula antara chalet lain yang terdapat di Pulau Mabul. Masing-masing mempunyai kelebihan sendiri samada dari segi rekabentuk dan juga kedudukan dan pemandangan dari chalet mereka.












Terdapat 2 buah kampung utama di pulau iaitu "Kampung Mabul" dan "Kampung Musu". Dari bancian tahun 1999, ia telah mencatatkan bahawa terdapat kira-kira 2000 penduduk kampung yang tinggal di Mabul, separuh daripada mereka kanak-kanak bawah 14 tahun. Majoritinya adalah pendatang dari kelompok yang agak berhampiran pulau-pulau di selatan Filipina. Mereka terutamanya Bajau Laut dan Suluk Islam yang hidup gaya hidup nomad.
Kemudahan-kemudahan asas termasuk masjid, sekolah, masyarakat dan dewan nelayan. Mod pengangkutan utama dari satu titik yang lain adalah dengan bot.
Terutamanya nelayan, kampung sumber pendapatan bergantung kepada hasil laut seperti sotong dan ikan. Kaedah menangkap ikan tradisional dipanggil "Payau" dan "Sangkaliya". Mabul nelayan lebih suka menangkap berhampiran dengan sempadan Malaysia-Filipina, mungkin kerana banyak. Satu perjalanan memancing purata akan mengambil 3-5 hari di laut. Apabila orang-orang kembali, hasil tangkapan mereka yang dijual di tanah besar, Semporna.
Dikatakan bahawa Mabul dimiliki oleh seorang lelaki dari pulau Menampilik. Kembali pada tahun 1970-an, beliau dan penduduk kampung yang kemudiannya digunakan untuk menanam kelapa di pulau itu, selain daripada memancing. Kemudian pada tahun 1992, Sipadan Mabul Resort (SMART) yang dibeli sebahagian daripada tanah di timur Mabul bertujuan untuk pelancongan.Menyelam Mabul
Ia diiktiraf lebih tepat lagi sekarang bahawa sebab bagi kualiti Menyelam kotoran adalah semata-mata hasil penangkapan ikan yang berlebihan penggunaan cyanide dan dinamit oleh penduduk tempatan di kawasan ini.
Karang adalah di pinggir pelantar benua dan dasar laut sekitar terumbu cerun kepada 25 hingga 30 m dalam. Terdapat beberapa resort menyelam beroperasi di pulau Mabul.
Mabul boleh dikatakan salah satu destinasi yang paling kaya tunggal untuk kehidupan marin eksotik kecil di mana-mana di dunia. [Nama diperlukan] Flamboyant sotong, sotong biru dikelilingi, meniru sotong dan sotong ekor yg dipotong hanya beberapa pelbagai jenis cephalopods boleh didapati di karang Mabul ini.
Banyak jenis ikan gobi boleh didapati termasuk goby kenaikan-sirip, hitam belayar sirip goby dan goby udang logam. Frogfish di mana-mana-gergasi, dicat dan badut frogfish kerap dilihat bersama-sama dengan hampir keseluruhan kala jengking keluarga ikan.  

Terdapat enam resort di sini, yang menyediakan kemudahan penginapan untuk penyelam skuba - kebanyakan terletak di pulau atau di atas tiang di atas air, sementara satu lagu terletak di atas pelantar minyak ditukar kira-kira 500 meter dari pantai. Terdapat juga beberapa homestay & penginapan pengembara yang juga mengatur menyelam. Kesemua resort / homestay boleh mengatur lawatan sehari ke pulau yang berdekatan Pulau Sipadan. Diberi amaran bahawa terdapat satu sistem permit untuk Sipadan dan semua permit boleh ditempah bulan lebih awal. Menyelam adalah baik di sekitar Mabul sendiri terdapat dinding yang baik pada Panglima dan yang terbaik tapak menyelam kotoran dipanggil syurga. Terdapat menyelam baik di Kapalai terutama karang rumah.

No comments:

Post a Comment