song..

Friday 26 July 2013

Kota Kinabalu...

                                 

Kota Kinabalu (disebut [kota kinabalu]), dahulunya dikenali sebagai Jesselton,  adalah ibu negeri Sabah, yang terletak di Malaysia Timur. Ia juga merupakan modal Bahagian Pantai Barat Sabah. Bandar ini terletak di sepanjang pantai barat laut Borneo menghadap Laut China Selatan. Tunku Abdul Rahman Taman Negara terletak di barat dan Gunung Kinabalu, yang memberikan bandar namanya, terletak ke arah timur. Kota Kinabalu yang sepatutnya mempunyai penduduk seramai 452.058, [4] manakala kawasan bandar yang lebih besar, yang merangkumi daerah Penampang, mempunyai penduduk anggaran 628725.

                                       



Kota Kinabalu sering dikenali sebagai KK di Malaysia dan di peringkat antarabangsa. Bagi penduduk tempatan ia juga dikenali sebagai Api-Api.  Ia adalah destinasi memancing utama dan pintu masuk yang popular untuk pelancong melawat Sabah dan Borneo.  Taman Negara Kinabalu terletak kira-kira 90 kilometer dari bandar dan terdapat banyak tempat pelancongan di dalam dan sekitar bandar. Kota Kinabalu juga merupakan salah satu pusat perindustrian utama dan komersial di Malaysia Timur. Kedua-dua faktor bergabung untuk menjadikan Kota Kinabalu salah satu bandar yang paling pesat berkembang di Malaysia.
Sebagai ibu kota Sabah.

                                                       


                               

 Kota Kinabalu memainkan peranan yang penting dalam kebajikan politik dan ekonomi penduduk negeri keseluruhan. Ia adalah tempat duduk kerajaan negeri di mana hampir semua kementerian dan agensi-agensi mereka adalah berdasarkan. Kebanyakan agensi-agensi kerajaan persekutuan Malaysia dan jabatan-jabatan juga terletak di Kota Kinabalu. Dewan Undangan Negeri Sabah terletak di Likas Bay berdekatan. Terdapat empat Ahli Parlimen (MP) yang mewakili empat kawasan Parlimen di bandar: Sepanggar (P.171), Kota Kinabalu (P.172), Putatan (P.173), dan Penampang (P.174). Bandar ini juga memilih 9 wakil badan perundangan negeri dari daerah Dewan Undangan Negeri Karambunai, Inanam, Likas, Api-Api, Luyang, Tanjung Aru, Petagas, Kepayan dan Moyog.

No comments:

Post a Comment