song..

Friday 26 July 2013

Taman Kinabalu...

           


                            
Kinabalu Park atau Taman Kinabalu dalam bahasa Melayu, yang ditubuhkan sebagai salah satu taman negara yang pertama di Malaysia pada tahun 1964, adalah Tapak Warisan Dunia yang pertama di Malaysia yang ditetapkan oleh UNESCO pada Disember 2000 untuk "nilai-nilai sejagat yang menonjol" dan peranannya sebagai salah satu daripada biologi yang paling penting tapak di dunia dengan lebih daripada 4,500 spesis flora dan fauna, termasuk 326 burung dan kira-kira 100 spesies mamalia.
                             
                                            
                                   

Terletak di pantai barat Sabah, Borneo, Malaysia, ia meliputi kawasan seluas 754 kilometer persegi di sekitar Gunung Kinabalu, yang pada 4,095.2 meter, adalah gunung tertinggi di pulau Borneo.
Taman ini merupakan salah satu tempat pelancongan yang paling popular di Sabah dan Malaysia amnya. Pada tahun 2004, lebih daripada 415.360 pelawat dan 43.430 pendaki melawat Taman.

                                         
Taman ini ditadbir oleh sebuah organisasi yang dikenali sebagai Taman-Taman Sabah. Penginapan dalam bentuk chalet boleh didapati di taman, kebanyakannya sekitar ibu pejabat. Tempahan untuk penginapan dan mendaki gunung panduan diproses melalui Sutera Sanctuary Lodges (juga dikenali sebagai Sutera Harbour), sebuah syarikat swasta. Tiap-tiap orang yang ingin mendaki gunung mesti disertakan dengan panduan yang berkelayakan. Sutera kini memerlukan pejalan kaki tinggal satu malam di rumah persinggahan mereka berhampiran pintu masuk, sebagai tambahan kepada penginapan yang diperlukan di Laban Rata. Kos untuk tinggal adalah jauh lebih tinggi daripada di penginapan hanya di luar taman itu, dan termasuk pembelian mandatori makanan, dan lain-lain.

                                 
Jejak puncak gunung bermula di Timpohon. Terdapat juga laluan alternatif yang dikenali sebagai Laluan Mesilau itu.
Satu ciri yang ketara di taman ini adalah rendah adalah Gully. Ia adalah gaung 1.6 kilometer mendalam regangan 10 kilometer di sebelah puncak gunung.


             
                                       




                                   

No comments:

Post a Comment